Q/A with Vixen

01230123

Hei, god lørdag! I forrige uke ble jeg intervjuet av Vixen:

Kan du beskrive A New Type of Imprint med 3 ord?

– Inspirerende, personlig og sexy.

Du har nettopp debutert som redaktør med livsstilsmagasinet A New Type of Imprint – hva, hvorfor og for hvem?

– A New Type of Imprint er et livsstilsmagasin som skal rette søkelyset mot kreative nordmenn i alle skapende former, gjennom hverdagsfortellinger om alt fra unge, ukjente designere til suksessrike industriveteraner. Det skrives på engelsk, er på over 160 sider og selges verden over med ambisjoner om å løfte Norge som kreativ nasjon, og selvsagt inspirere. Magasinet snakker til nysgjerrige mennesker som stadig er på søken etter ny inspirasjon og informasjon. Det er midt i blinken for folk som er opptatt av estetikk og skaperglede, og vil overraske de fleste. Det publiseres og produseres av Anti.

Du gikk rett fra skolebenken på Westerdals til fast jobb i reklamebyrået Anti etter en praksisperiode – det er det ikke alle som gjør?

– Tro det eller ei, så er det mange som går rett inn i jobb fra Westerdals, men når det gjelder et så stort ansvar og en sentral rolle, så er vel det heller sjeldent. Jeg har lyst til å si at jeg ikke lar meg skremme av ansvar, men det er kanskje naiviteten som har fått meg hit?

Dere har valgt å satse på printmagasin på tross av økende digitalisering og dystre spådommer – det er fortsatt håp for print altså?

– Jeg jobber i Norges mest prisvinnende designbyrå med en gjeng med enormt dyktige designere og det er ingen tvil om at print er det som er gøyest å jobbe med når det gjelder design. Det er noe med det taktile. Jeg tror heller ikke spådommen du hinter til eksisterer: Det er stadig snakk om å ta et pust i bakken og koble av, A New Type of Imprint er et perfekt pust i bakken. Dessuten fortjener tyngden vi har med; innholdet, å få godt med luft og at leseren tar seg tid til å lese det. Det skal sies at det er tre måneder mellom hver gang — man har altså god tid på å komme gjennom innholdet.

Med så mange baller i luften – får du tid til bloggen din?

– Nei, jeg får ikke tid til bloggen min. Det var tungt og trist i begynnelsen (uten å virke for blogg-dramatisk), men nå har jeg slått meg til ro med at bloggen var det som har ført meg hit, som var målet mitt. Det er naturlig at den får en annen rolle nå og at jeg må finne ut om jeg i det hele tatt skal fortsette å blogge. Jeg har ikke bestemt meg enda.

Du ble kåret til Årets Blogger under VIXEN Blog Awards 2013. Hva har dette betydd for deg og bloggen din?

– Det var en fantastisk bekreftelse på at jeg hadde gjort noe riktig, når jeg har jobbet hardt med noe som har vært litt annerledes i en ellers «ensformig» bloggbransje (hvis det er lov å kalle det det). Dessuten tør jeg å påstå at tittelen ga meg internshipet i Anti: Kampanje ringte meg dagen etter seieren for å gratulere og spurte hvor jeg ville jobbe — jeg ba de skrive at Kenneth Pedersen (daglig leder på Anti) måtte ansatte meg som intern. Og sånn ble det. Første dag på jobb samlet alle seg på kjøkkenet og Pedersen sa: Hei alle, hils på Mike, hun er årets blogger. Heldigvis har jeg klart å skape meg et navn og en tittel som ikke har noe med blogging å gjøre, men det tok litt tid.

På hvilken måte ser arbeidshverdagen din annerledes ut nå som du er redaktør fremfor blogger?

– Jeg har aldri jobbet som blogger. Jeg har studert og blogget på si, uten å tjene en krone på det. Redaktørjobben er noe jeg gjør og er, 24/7. Det er enormt mye ansvar og en stor mengde jobb. Det er enormt stor forskjell, men jeg lærer hver dag og faller stadig mer til ro med den travle hverdagen.

Hvilke tilbakemeldinger har du fått på den første utgaven av magasinet?

– Tilbakemeldingene har vært overvelvende. Folk er vanvittig generøse og takknemlige, jeg blir helt rørt. Det er godt å se at selv konkurrentene til Anti også ønsker å støtte tiltaket — vi vil at magasinet skal føles personlig for alle. Vi vil virkelig at dette skal gå bra, og at norsk kreativitet skal få den oppmerksomheten den fortjener. Vi er en nasjon med enormt mange dyktige mennesker; folk som ikke er i byrå og som jobber helt i det skjulte, som ingen oppdager fordi det enda ikke finnes en arena. Eller, nå gjør det jo det! Og det merkes at det er flere enn oss som har dette ønsket og støtter, noe jeg er enormt takknemlig for. Ellers virker det som både designet og innholdet har imponert mange; vi har levert en meget god førsteutgave.

Og hva kan vi vente oss av neste utgave?

– Volume Two går i trykken medio februar 2015 og lanseres like etter det. Det blir gjort en del endringer internt, man lærer jo underveis — dette vil resultere i et enda bedre sluttresultat. Det overordnet designet blir værende, med små justeringer selvsagt, mens kapittel to skal bli nok en visuell eksplosjon. Når det gjelder tematikk og innhold, er det fremdeles i utviklingsfasen og det som er best til nå holder vi for oss selv. Jeg kan si at folk kan glede seg, nå vet vi i det minste litt mer hva vi gjør. Learning by doing, er det ikke det de sier? Lidenskapen er hvertfall fremdeles på topp, og så lenge den er der lover jeg at A New Type of Imprint skal være fylt av inspirasjon og kvalitet!

_

In other words: An interview (in Norwegian) for the fashion/lifestyle mag Vixen.

Tweet about this on TwitterShare on TumblrPin on PinterestShare on Facebook

3 Thoughts on “Q/A with Vixen

  1. Flinke fine du.

  2. Du er så flink! Hvor er buksene fra?

Legg igjen en kommentar til Ingvild Alette Jensen Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Post Navigation