A New Type of Imprint

A NEW TYPE OF IMPRINT

Inspirert av en kommentar på forrige innlegg, har jeg bestemt meg for at det er på tide på fortelle mer om dette papirbarnet mitt, som jeg holder så nært at jeg syns det er ubehagelig å dele for mye av prosessen. Men det startet altså slik: Jeg ble intern i Anti i februar og bare etter noen uker forstod jeg at jeg ikke fant min naturlig plass i bedriften. Anti er et byrå med fantastiske ansatte: Alle er utrolig åpne, hjelpsomme og sjukt flinke i det de driver med. Jeg kunne ikke tenke meg noe annet sted å jobbe, samtidig har jeg alltid drømt om å drive et eget magasin. Jeg ble mer kjent med Anti; hva de stod for (A New Type of Interference), hvordan ledelsen var, og jeg forstod straks at magasinideen og bedriften passet perfekt sammen. I en måned jobbet jeg hver kveld med å utvikle konseptet og formatet, før jeg booket ledelsen til en pitch. Sjefen min er utrolig travel, jeg hadde dårlig tid og måtte overtale han på dette møtet. 8 Mile style, altså: Once in a lifetime opportunity. Det kunne ikke gått bedre. Måneden etter var jeg fast ansatt i Norges beste byrå og enda bedre: Jeg fikk drømmejobben, som nyutdannet. Man skal aldri kimse av ferskt blod og lidenskap. Produksjonen ble satt i gang i mai og vi fikk magasinet fra trykken forrige mandag.

Selve konseptet er noe jeg lenge har jobbet med, det har vært et slags kall for meg—noe jeg mener må ha kommet til landet før eller siden. Min største inspirasjon er fra en elendig forelesning på Westerdals, da Einar Ryvarden fra Aller Media holdt en meget unispirerende forelesning og sa: «Nordmenn er en nasjon som spiser ferdigpizza og ser feelgood på TV. Se & Hør er landets mest leste magasin. Hvis du tror du kan lage noe som er annerledes, og faktisk leve av det, kan du bare legge opp med en gang.» Jeg ble ble forbannet og har hatt et ønske om å motbevise han siden. Tidenes verste forelesning, ble den aller beste. Det Ryvarden sa viste seg dog å ha mye sannhet i seg, Se & Hør er landets mest leste magasin. Videre fant jeg ut at Einar K Holte (eier av Fuglen) mottok en katalog fra Philips de Pury & Company i London som tok for seg viktig skandinavisk design gjennom tidene. Til Holtes store overraskelse var ikke Norge nevnt en eneste gang. Han sa i et intervju at norges designhistorie er blant verdens best bevarte hemmeligheter—også blant nordmenn selv. Han gikk sammen med to andre og lagde utstillingen Norwegian Icons, hvor han stilte ut 500 ikoniske design fra Norge (den første strekker seg helt tilbake til 1945) i NY, Oslo og Tokyo. Det ble en kjempesuksess.

Hvorfor er det sånn at nordmenn kjenner til flere svenske og danske designere, enn norske?

Spørsmålet over frustrerte meg. Jeg leste over navnene i Holtes utstilling, og jeg kjente bare til tre av dem. Benedicte Sunde, daglig leder på DogA svarte følgende i en mail hvor jeg spurte hun hvorfor det var sånn: «Ganske enkelt fordi vi ikke har gjort våre egne designere kjent gjennom formidling i skole, i historiebøker, utstillinger og mediebildet. Det er heldigvis i endring, men det bør satses mer.» Dette var alt jeg trengte; A New Type of Imprint ble etterhvert født.

A New Type of Imprint er en printpublikasjon

som skal rette søkelyset mot norske kreatører og kunstere, gjennom gode hverdagsfortelling av alt fra ukjente designere til suksessrike industriveteraner. Enkelt og greit en hyllest til norsk kreativitet, i alle skapende former. Det er på 160 sider, gis ut kvartalsvis, er helt uavhengig av status og trender, skrives på engelsk og selges verden over i håp om å løfte Norge som kreativ nasjon i inn- og utland!

Selve produksjonen tok oss tre måneder. Designet er satt av fineste Henke på Anti. Kapittel to (som har rullerende tematikk, design og designere) er satt av Magnus og Christian i Anti Bergen. Resultatet er så utrolig vakkert; enkelt design som stoler på innholdet, med et andre kapittel med total kunstnerisk frihet. Hver eneste utgave er noe eget, et perfekt samleobjekt. Det har vært meget noen dager, men resultatet gjør meg så utrolig stolt. Og mer vil jeg ikke si; selve innholdet og resultatet må dere lese, kjenne og føle på selv. Volume One lanseres kommende onsdag, men magasinet kan allerede kjøpes her. Det har blitt stilt mange kritiske spørsmål til prosjektet: Hvorfor lage en printpublikasjon i en digitalisert verden? Er markedet stort nok? For å være ærlig har vi ikke brydd oss om denne risikoen—i ethvert kreativt prosjekt forekommer det en viss risiko, det er en del av gamet, men prosjekter med stor risiko kan gå veldig bra og prosjekter med liten risiko kan samtidig gå veldig dårlig. Vi vet ikke hvordan veien blir videre—det opp til markedet selv å støtte noe så viktig som en arena for norsk kreativitet, men akkurat det er utenfor våre hender. Alt vi vet, alt jeg vet er at sluttresultatet; den aller første utgaven, er alt jeg har drømt om, om ikke enda bedre. Jeg håper og tror A New Type of Imprint er et lite steg i riktig retning for vår egen kreative nasjon.

Tweet about this on TwitterShare on TumblrPin on PinterestShare on Facebook

17 Thoughts on “A New Type of Imprint

  1. Eg tar av meg hatten for det du har klart å skapa asså. Skikkelig bra. Eg digge det.

  2. Maren on 2. november 2014 at 16:01 said:

    Utrolig kult! Stå på :D

  3. Darja on 2. november 2014 at 18:32 said:

    Liker det jeg leser. SÅ flink du er – heier på deg!

  4. Gleder meg utrolig mye til å lese magasinet og tror det er nettopp dette det norske magasinmarkedet trenger, for i mine øyne finnes det så utrolig mye dårlig journalistikk der ute! Du er en kjempe inspirasjon og jeg håper virkelig dere lykkes :D

    • Veronic Mike on 4. november 2014 at 18:55 said:

      Så bra det er flere som tenker som meg—tror dette magasinet kan løfte magasinnorge en hel del. Det er stas! Takk for veldig fine ord!

  5. Jeg føler jeg bare må kjøpe dette magasinet, blir så glad og rørt her jeg sitter å leser om noen som virkelig har en lideskap og har klart å følge drømmen sin. Du er en inspirasjon og håper mange andre ser hva du gjør. Stå på!

  6. Hanne Christensen on 3. november 2014 at 08:57 said:

    Til info: Det er Einar Holte som eier fuglen. Ikke Erik. :)

  7. Kyrre on 3. november 2014 at 09:37 said:

    Dette ser bra ut! Gleder meg til å få blekka nordover!

  8. Forresten, kor kan ein få kjøpt detta flotta magasinet?

  9. Du er så jævlig bra og rå og flink og tøff, Mike!! Har ikke andre ord for det, og egentlig ikke mer å si enn at jeg skal løpe straka vegen til nærmeste forhandler så snart bladet kommer i butikk på onsdagen. Norge og nordmenn har ventet så lenge på nettopp dette, vi har bare ikke visst det før nå! ;)

    • Veronic Mike on 4. november 2014 at 18:57 said:

      Åh! Du er vel fiiin Maja! F.o.m Onsdag er det tilgjenglig hos Milla Boutique, Eske Interiør, Kollekted By og Holzweiler Store på Fornebu S i Oslo :)

      Tuuusen takk for fine ord altså! Du skulle jo kommet på lanseringen! Magasinet selges der også :)

  10. emilie on 3. november 2014 at 12:08 said:

    fy søren for et pågangsmot! jeg er imponert over hva du får til, her er det bare å bøye i støvet!!! gleder meg til å lese det, du er så BRA!!!!!

  11. Silje on 7. november 2014 at 08:14 said:

    Da har jeg akkurat bestilt, og jeg gleder meg til å lese :-) Hipp hurra for alt som ikke er Se & Hør eller Grandiosa!!

  12. Aina Griffin on 26. november 2014 at 14:14 said:

    Gratulerer – ser fram til lese. Og lykke til videre!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Post Navigation